Schrijf je in voor mijn blog en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, tips en aanbiedingen

Wat onderscheidt jou van een robot?

Robots nemen ons werk over is een veelgehoorde uitspraak van de laatste tien jaar. Het klopt dat de afgelopen jaren de digitale mogelijkheden enorm zijn toegenomen en ook de snelheid van de adoptie van de mogelijkheden is, mede door Corona, in een stroomversnelling geraakt.

Ondanks dat ik bij veel bedrijven momenteel hoor dat er een tekort is aan goede medewerkers krijg ik ook regelmatig de vraag wat de toegevoegde waarde van mensen nog is als “robots” onze werkzaamheden overnemen.

Zelf ben ik ervan overtuigd dat robots ons werk niet overnemen. Digitalisering kan er juist voor zorgen dat wij ons als mensen nog meer kunnen onderscheiden en toegevoegde waarde kunnen bieden.

Toegevoegde waarde

Hoe kunnen we ons dan onderscheiden en toegevoegde waarde blijven bieden als alle werkzaamheden gedigitaliseerd worden en de fysieke contactmomenten minder worden? Als mij deze vraag gesteld wordt, moet ik altijd denken aan de filmpjes van de Triodos bank en van de Ikea. Beide filmpjes hebben aandacht als onderwerp. Als mij iets duidelijk is geworden het afgelopen jaar dan is het dat aandacht enorm belangrijk is. Ik heb het dan over aandacht voor jezelf en goed voor jezelf te zorgen, om deze Covid-crisis door te kunnen komen. Maar ook hoe belangrijk het is om aandacht te krijgen. Van je familie, vrienden en collega’s en natuurlijk ook als klant van je dienstverlener.

Kans of bedreiging

De verregaande digitalisering zie ik dan ook niet als bedreiging, maar als enorme kans. Ik verbaas me bijvoorbeeld nog steeds over alle mensen die handmatig zaken opschrijven of printen om ze vervolgens nog een keer in andere systemen te moeten invoeren. Dan heb ik het niet over aantekeningen tijdens een gesprek, maar bijvoorbeeld over medicijnen (en doses) die doorgegeven moeten worden, bekeuringen die uitgeschreven worden en voor bankmutaties die handmatig geboekt worden in de boekhouding. Hoeveel tijd zou het schelen als deze processen gedigitaliseerd worden? Wat als de tijd die vrijkomt besteed kan worden aan aandacht. Aandacht aan de patiënt, wijkbewoners of de ondernemer.

Aandacht voor klanten

Uiteraard hoor ik vaak dat door digitalisering interactie en aandacht verdwijnt. “Nu komen klanten langs om iets af te geven, straks moet alles digitaal en spreken we de klant nooit meer” is een vaak gehoord argument. Zodra ik doorvraag blijkt dat dit wel een contactmoment betreft, maar dat er van interactie en aandacht weinig sprake is. Ze gaan naar binnen, leveren iets af en vertrekken weer. Wat zou het voor jouw klanten betekenen als je juist deze processen digitaliseert, zodat er op andere momenten tijd vrijkomt om oprechte aandacht te geven? Om vragen te stellen, te ontdekken waar uitdagingen zitten en naar de toekomst te kijken. Om dit te kunnen doen is het belangrijk om jouw organisatie hierop in te richten. Laat digitalisering je hierbij optimaal ondersteunen, zodat wij als mens ons van de robots kunnen onderscheiden in dat waar wij echt goed in zijn. In het bieden van toegevoegde door oprechte interesse te tonen en aandacht aan elkaar te geven. Dan zul je vanzelf zien dat alles wat je aandacht geeft groeit.

Ik help je graag bij het optimaal inrichten van jouw organisatie om meer aandacht aan jouw klanten te geven. Een Bedrijfsscan biedt hierbij de oplossing