Schrijf je in voor mijn blog en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, tips en aanbiedingen

De belangrijkste les na één jaar ondernemerschap

Ieder jaar adviseer ik klanten om de vakantieperiode te gebruiken om goed te reflecteren op het afgelopen jaar en waar ze met hun onderneming naartoe willen. Deze vakantieperiode was het tijd om dit zelf ook in de praktijk te brengen, aangezien dit het eerste jaar voor mij was waarin ik mezelf ondernemer mag noemen. Ik moet zeggen dat ik mijn klanten al die tijd een goed advies heb gegeven...

Lees verder

Kleur bekennen

“Met jouw keuze om voor SecureLogin te werken, heb je toch wel kleur bekend.” kreeg ik recent van een softwareleverancier te horen toen ik ze belde om een afspraak in te plannen bij een accountantskantoor die ik hielp met de keuze voor een portaal oplossing. Een opmerking waar ik niet zoveel waarde aan hechtte, totdat ik de diepere laag ervan in de gaten kreeg.

Lees verder

Hoe je op de beste manier software kiest voor jouw kantoor!

Een tijdje geleden werd ik benaderd door een kantoor dat graag stappen wilde zetten op ICT-gebied.

Het vraagstuk dat op tafel kwam, was helder: het proces omtrent de jaarrekening moest strakker worden ingericht om tijdwinst te behalen. Ook moesten klanten worden voorzien van tussentijdse cijfers, zodat er meer advieskansen benut zouden kunnen worden. Aan mij de vraag: a) welke andere jaarrekeningsoftware zij moesten gaan gebruiken; en b) welke dashboardtool ze moesten inzetten? Met een duidelijke, afgebakende vraag onder de arm kon ik op zoek gaan naar het beste antwoord. Dat had zomaar MLE365 en Visionplanner kunnen zijn, of CaseWare en Comandi, of….

Lees verder

Wie stel je nu écht centraal?

Het klinkt zo leuk; de klant centraal stellen, maar ik kom de kantoren die dit werkelijk doen nog maar weinig tegen.

“Ja, maar wij doen dat echt!” hoor ik je nu denken. “We hebben al onze processen efficiënt ingericht: klanten leveren bij ons de administratie digitaal aan, we bieden ze een mooi dashboard en bovendien kunnen ze inloggen in ons portaal om bijvoorbeeld de IB aangifte goed te keuren.”

Dit betekent inderdaad dat je de afgelopen tijd veel stappen hebt gezet op het gebied van digitalisering. Echter betekent het niet direct dat je ook daadwerkelijk jouw klant centraal hebt gesteld. Hier zit een wezenlijk verschil in.

Lees verder

Wat onderscheidt jou van een robot?

Robots nemen ons werk over is een veelgehoorde uitspraak van de laatste tien jaar. Het klopt dat de afgelopen jaren de digitale mogelijkheden enorm zijn toegenomen en ook de snelheid van de adoptie van de mogelijkheden is, mede door Corona, in een stroomversnelling geraakt.

Ondanks dat ik bij veel bedrijven momenteel hoor dat er een tekort is aan goede medewerkers krijg ik ook regelmatig de vraag wat de toegevoegde waarde van mensen nog is als “robots” onze werkzaamheden overnemen.

Zelf ben ik ervan overtuigd dat robots ons werk niet overnemen, maar er juist voor zorgen dat wij ons als mensen nog meer kunnen onderscheiden en toegevoegde waarde kunnen bieden.

Lees verder